Carbidlampen

Carbidlampen werden vooral in de eerste helft van de 20e eeuw veel gebruikt als lichtbron. Ondergronds zijn ze nu nog steeds geliefd omwille van hun warme, sfeervolle licht en om hun betrouwbaarheid.

carbidlampen

Werking van een carbidlamp:

De werking van de carbidlamp is uiterst simpel. De lamp bestaat uit 2 delen. In de onderste helft wordt Carbid geplaatst en de bovenste helftwordt gevuld met water. Via het kraantje bovenop de lamp kan je de watertoevoer regelen. Wanneer carbid in aanraking komt met water ontstaat het zeer ontvlambare gas Ethyn dat via het “sproeiertje” ontsnapt. Even een vlammetje erbij en de lamp is klaar voor gebruik. De afstelling van de watertoevoer dient echter nauwkeurig te gebeuren. Te weinig water geeft weinig licht, teveel water zorgt ervoor dat de carbid ‘verzuipt’ en er een vieze kalkpap overblijft.

Tips voor het eerste gebruik van een carbidlamp:

  • Controleer of het sproeiertje waar de vlam ontstoken wordt niet verstopt zit door het los te draaien en er even stevig door te blazen.
  • Doe enkele brokken carbid in de onderste helft van de lamp. Zeker niet teveel. Enkele brokjes volstaat.
  • Vol de bovenste helft van de lamp met water en controleer of het water goed kan doorstromen.
  • Stel het kraantje af zodat er 1 druppel om de 3-4 seconden naar beneden valt.
  • Plaats beide helften weer op elkaar en controleer dat de rubber dichtingsring goed zit.
  • Geef de lamp enkele minuten de tijd om op druk te komen en ontsteek dan pas de lamp. Het kan best een tijdje duren vooraleer het vlammetje groter wordt en de lamp op druk komt.

Mogelijke problemen en oplossingen:

  • De lamp spuwt het water weer naar buiten
    • Er zit teveel carbid in de lamp.
  • Er komt zwarte rook uit de lamp
    • Het sproeiertje is verstopt of beschadigd
  • De zijkant van de lamp vat vuur
    • De afsluitring is poreus.
    • Mogelijk is er ook een te hoge druk door verstopping.
  • De lamp wil niet starten / de vlam blijft klein na 5 min
    • Ofwel de watertoevoer is verstopt
    • Er is een lek bij de afsluitring
    • Het sproeiertje zit verstopt.

 

 

Spring naar toolbar